
 
 
 
 

 
How News Happens: 

A Study of the News Ecosystem of One American City 
 
Where does the news come from in today’s changing media? 
 
Who really reports the news that most people get about their communities? What role do 
new media, blogs and specialty news sites now play?  
 
How, in other words, does the modern news “ecosystem” of a large American city work? 
And if newspapers were 
to die—to the extent that 
we can infer from the 
current landscape—what 
would that imply for 
what citizens would 
know and not know about 
where they live? 
 
The questions are 
becoming increasingly 
urgent. As the economic 
model that has subsidized 
professional journalism 
collapses, the number of 
people gathering news in 
traditional television, 
print and radio organizations is shrinking markedly. What, if anything, is taking up that 
slack?  
 
The answers are a moving target; even trying to figure out how to answer them is a 
challenge. But a new study by the Pew Research Center’s Project for Excellence in 
Journalism, which takes a close look at the news ecosystem of one city suggests that 
while the news landscape has rapidly expanded, most of what the public learns is still 
overwhelmingly driven by traditional media—particularly newspapers.  
 
The study, which examined all the outlets that produced local news in Baltimore, Md., for 
one week, surveyed their output and then did a closer examination of six major narratives 
during the week, finds that much of the “news” people receive contains no original 
reporting. Fully eight out of ten stories studied simply repeated or repackaged previously 
published information.  

 1



 
And of the stories that did contain new information nearly all, 95%, came from traditional 
media—most of them newspapers. These stories then tended to set the narrative agenda 
for most other media outlets.  
 
The local papers, however, are also offering less than they once did. For all of 2009, for 
instance, the Sun produced 32% fewer stories on any subject than it did in 1999, and 73% 
fewer stories than in 1991, when the company still published an evening and morning 
paper with competing newsrooms. 1 And a comparison of one major story during the 
week studied—about state budget cuts—found newspapers in the area produced only 
one-third as many stories in 2009 as they did the last time the state made a similar round 
of budget cuts in 1991, and the Baltimore Sun one seventh as many. Yet the numbers 
suggest the addition of new media has not come close to making up the difference. 
 
Indeed the expanding universe of new media, including blogs, Twitter and local 
websites—at least in Baltimore—played only a limited role: mainly an alert system and a 
way to disseminate stories from other places. 
 

New technology was more 
prevalent as a way for 
media—both traditional 
and new—to break news 
more quickly.  The Web is 
now clearly the first place 
of publication.  
 
And this faster 
dissemination of news was 
tied to three other trends. 
As news is posted faster, 
often with little enterprise 
reporting added, the official 
version of events is 
becoming more important. 
We found official press 
releases often appear word 

for word in first accounts of events, though often not noted as such.   
 
In the growing echo chamber online, formal procedures for citing and crediting can get 
lost. We found numerous examples of websites carrying sections of other people’s work 
without attribution and often suggesting original reporting was added when none was. 
We found elements of this in several major stories we traced. 
 

                                                 
1 According to Factiva, the Sun produced 23,668 2 stories on all topics from January 1 through December 
31, 2009 and 34,852  in the same time frame in 1999 and 86,667 in 1991. 

 2



And sometimes old stories that were already obsolete were posted or linked to after 
events had changed and the original news site had updated them.  
 
These are some of the results of a close examination of the media covering Baltimore, 
MD, during the week of July 19-25, 2009.   
 
Among the findings: 

 
•  The network of news media in Baltimore has already expanded remarkably. We 

identified 53 different news outlets that regularly produce some kind of local 
news content, a universe that ranges from blogs to talk radio to news sites created 
by former journalists. These are multi-platform operations that also make robust 
use of Twitter as a way means of dissemination. Twelve of those outlets did not 
produce any local content during the days studied.2  

 
• Among the six major news threads studied in depth—which included stories 

about budgets, crime, a plan involving transit busses, and the sale of a local 
theater—fully 83% of stories were essentially repetitive, conveying no new 
information. Of the 17% that did contain new information, nearly all came from 
traditional media either in their legacy platforms or in new digital ones.  

 
• General interest newspapers like the Baltimore Sun produced half of these 

stories—48%—and another print medium, specialty newspapers focused on 
business and law, produced another 13%.  

 
• Local television stations and their websites accounted for about a third (28%) of 

the enterprise reporting on the major stories of the week; radio accounted for 7%, 
all from material posted on radio station websites. The remaining nine new media 
outlets accounted for just 4% of the enterprise reporting we encountered.  

 
• Traditional media made wide use of new platforms. Newspapers, TV and radio 

produced nearly a third of their stories on new platforms (31%), though that 
number varied by sector. Almost half of the newspapers stories studied were 
online rather than in print.  

 
• There were two cases of new media breaking information about stories. One came 

from the police Twitter feed in Baltimore, an example of a news maker breaking 
news directly to the public rather than through the press. Another was a story 
noticed by a local blog, that the mainstream press nearly missed entirely, 
involving a plan by the state to put listening devices on buses to deter crime. A 
newspaper reporter noticed the blog and then reported on the story, which led the 
state to rescind the plan.  

 

                                                 
2 Three days of content was analyzed for the study. This included content from July 20, 22 and 24, 2009.   

 3



• As the press scales back on original reporting and dissemination, reproducing 
other people’s work becomes a bigger part of the news media system. 
Government, at least in this study, initiates most of the news. In the detailed 
examination of six major storylines, 63% of the stories were initiated by 
government officials, led first of all by the police. Another 14% came from the 
press. Interest group figures made up most of the rest. 

 
About the Study 
 
The study examined the news produced by every local news operation we could identify 
in the city—from radio talk shows, to blogs, specialized new outlets, new media sites, TV 
stations, radio news programs, newspapers and their various legacy media websites. We 
identified 53 outlets that regularly produce some kind of local news content. We tracked 
every piece of content these outlets produced for three days during the target week.3  
 
Then PEJ did a deeper, secondary analysis of six major story threads during the target 
week, charting the course of the story, where it started and how it grew, story to story, 
minute-by-minute. The six narratives were selected from among the biggest of the week 
to reflect a range of different kinds of stories, from breaking news about crime, to state 
government budget cuts to stories that clearly involved the use of new media. PEJ 
identified which stories contained new information or added new angles and which 
sources and people drove the narrative. And Twitter feeds about the news were tracked as 
well, to see who was using that technology to communicate. That analysis identified 10 
additional outlets that passed information along and 15 outlets that offered Twitter 
updates on the major storylines of the week. 
 
Those six major storylines are provided as detailed chapter narratives of their own in this 
study, allowing a reader to examine exactly how each story broke, the flow of each 
narrative through the course of the week, and the lessons it revealed about the news 
system in the city. 
 
The six storylines included:  

• The release of the governor’s plan to cut the state budget 
• An announcement that a local university would help develop the swine flu 

vaccine  
• A short-lived plan to put listening devices on buses 
• The sale of a historic local movie house 
• A shooting of police officers 
• A combination of six different events that all concerned juvenile justice in the city  

 
This study is only one attempt at trying to understand who is producing news and the 
character of what is produced. Additional reports could tell more. But this snapshot was 
in many ways a typical week—marked by stories about police shootings, state budget 
                                                 
3 Early evening local TV newscasts were recorded and analyzed. For WMAR, WJZ and WBAL, we 
examined the 6 p.m. newscast. WBFF, the Fox affiliate, does not air news at 6 p.m., so we examined its 
5:30 p.m. newscast.     

 4



cuts, swine flu, a big international soccer game in town and a mix of fires, accidents, 
traffic and weather.  
 
The array of local outlets within this snapshot is already substantial, and as times goes on, 
new media, specialized outlets and local bloggers are almost certain to grow in number 
and expand their capacity, particularly if the Sun and other legacy media continue to 
shrink. New outlets such as local news aggregators, who combine this increasingly mixed 
universe into one online destination, have cropped up in some other cities such as San 
Diego. There is a good deal of innovation going on around the country, much of it 
exciting and promising. But as of 2009, this is what the news looks like in one American 
city. 
  
The Ecosystem 
 
Of the more than four dozen outlets identified as producing original content about local 
events in Baltimore, there are four local TV stations, all with their own websites. There 
are five general interest newspapers: the Baltimore Sun, City Paper, Towson Times, the 
Washington Post and the Baltimore Times, which focused on African American culture, 
as well as two long-standing specialized papers—the Daily Record and the Baltimore 
Business Journal. There are also four general interest websites in town, from the 
Investigativevoice.com, a local watchdog reporting website started by former Baltimore 
Examiner employees, to BaltimoreBrew.com, a local news website produced mostly by 
former Baltimore Sun staffers. There are five local blogs, two of which focus on crime, 
one called Inside Charm City, a hyperlocal general interest blog produced by a single 
person. And there are more than 30 that exist inside the universe of the Baltimore Sun 
newspaper website.   
 
Among more than three dozen radio stations operating in the Baltimore area, just a 
handful broadcast local news or talk. Those were identified on two commercial stations, 

WBAL and WCBM, 
and two public radio 
stations, WEAA and 
WYPR.4  
 
That first level analysis 
found that, over those 
three days, these media 
produced 715 different 
stories about local 
events in the city. 
Those stories came 
from 41 different 
outlets. Twelve outlets 
produced nothing. 
 

                                                 
4 A third commercial station, WJZ, could not be captured by PEJ.  

 5



Local TV newsrooms produced more content than any other sector, an average of 73 
stories per station (a total of 291 stories either in broadcast or on their websites out of the 
three day sample of 715). That was followed closely by newspapers. The five papers 
studied produced 186 stories during these three days, or 37 per outlet.  

 
Yet the quantity of stories produced does not tell everything about their nature. 
 
Some media were more locally focused than others. The media sector that devoted the 
greatest level of its coverage to local events was TV news. Fully 64% of the stories on the 
local 6 p.m. TV newscasts were about local matters.5 By comparison, 53% of stories 
studied in Baltimore area newspapers were local. In talk radio, the majority of the 
segments were about national or non-local events (52%). 
 
The new media content in new media, on the other hand, was highly local and mostly 
locally produced, though, as we will see, it was often brief and derivative of other news 
accounts. More than eight out of ten of the postings or stories (85%) were locally 
focused. 
 
The level of original work also varied. Eight out of ten newspaper stories (80%) were 
straight news accounts written by local staffers.  
 

Leading News Topics by Media Sector 
(All Stories) 

 Total% Local TV Print Radio Niche New Media 
Crime 16% 23% 17% 7% 0% 16% 
Government 15 12 15 19 16 20 
Business 10 3 11 7 35 10 
Health/Med 8 11 7 8 3 8 
Accidents 8 13 3 5 1 8 
Courts 6 4 5 4 17 6 
Education 6 5 11 1 4 6 
Economy 4 3 4 4 12 4 
Transportation 4 1 8 5 1 4 
Misc. 5 5 3 12 0 5 
Lifestyle 3 1 3 7 0 3 
Environment 2 1 3 1 3 2 
Science 2 2 2 2 0 2 
Weather/Traffic/Sports 5 11 0 4 0 5 
Other* 6 5 8 14 8 1 
 

In television, there was also less original content from staff reporters. Roughly a third the 
stories, 34%, were edited packages featuring correspondents doing the reporting (the TV 
equivalent of an original staff written story), and another 13% were anchors narrating a 

*Other includes stories on race, gender, politics, entertainment, media, charity and defense. 

                                                 
5 This analysis examined the early evening newscasts of ABC affiliate WMAR, CBS affiliate WJZ, NBC 
affiliate WBAL and Fox affiliate WBFF. 
 

 6



taped package that did not feature a correspondent from the field. But more than a third 
36% were “anchor reads” and “tell stories,” often material from wire services.  
 
In radio there was little of what would be considered reporting. Roughly half the 
segments were anchors doing monologues, and 38% of the segments involved the host 
interviewing a guest or a caller. There was no original reporting found, either in talk radio 
or in the news inserts and radio headlines that were produced during the periods studied 
(during the 7 a.m. drive time hour). 
 
Looking at the topics covered, too, the news agendas of these outlets were strikingly 
different. The world one encounters differs dramatically depending on where one seeks 
his or her information. 
 
On local television, for instance, fully 23% of stories studied were about crime, twice as 
many as other subject.6 In newspapers (online and print) coverage of crime was almost 
matched by that of government and closely followed by business and education. On radio 
in Baltimore, by contrast, government was the No. 1 topic. New media was most often 
focused on government.   
 
To go deeper, however, to see how the ecosystem moved, how information traveled from 
one sector to another, who initiated the news and who was first to transmit and frame the 
narratives that the rest of the media followed, the study also took a look at six of the 
major stories of the week more closely. 
 
Six Major Storylines 
 
1. The proposal by Governor Martin O’Malley to cut $300 million from the state budget, 
or about 40% of the total cuts he sought to make from the state’s $14 billion budget.  

• 69 stories appeared across all the outlets studied during the week, only six of 
which came from new niche media. The Sun produced six in print (and six more 
online), but that was a fraction of the 49 it produced during a comparable week in 
covering the 1991 budget cuts. 

• Fully 71% of all the stories were triggered by the governor’s statements. Just 7% 
were the result of press enterprise. 

 
2. A shooting incident in which a 34-year-old Baltimore man, apparently high on the drug 
Ecstasy, terrorized two former female companions and then shot two city police while 
being wounded and apprehended himself.  

                                                 
6 Add accidents (another 13%), and more than a third of all the coverage related to public safety—numbers 
that track closely with research on local TV that PEJ has produced over the years. And if one looked at the 
stories that led the newscasts, crime and accidents made up roughly six out of ten stories (58%). That 
number, incidentally, is also identical to that we found in a five-year study of more than 33,000 stories in 
local TV news examining 150 stations around the country. “We Interrupt This Newscast: How to Improve 
Local News and Win Ratings, Too.” Columbia University Press, 2007, p. 33. 

 7



• Despite at least five separate crime-oriented blogs in Baltimore, nearly all of the 
information on this story came from the Sun or local television. Aside from brief 
mentions on two of the blogs, the niche-crime outlets were silent. 

• The mainstream press and the police department used Twitter extensively to 
update information.  

 
3. The announcement that the University of Maryland, Baltimore had been selected as 
one of eight sites nationwide that would test the new H1N1 vaccine for the National 
Institutes of Health.  

• Media enterprise was all but absent in covering this development tied to a larger 
national and world event. Nearly all of the reporting came from the initial 
university news release and the press conference held on campus.  

 
4. The auction of the historic Senator Theater, an old movie house in north Baltimore that 
continued to fight for survival while defaulting on its loans.  

• The press largely missed the story. Of the 15 identified stories that ran before the 
auction, only three raised the possibility of what ended up happening.  

 
5. A plan by the Maryland Transit Administration to put listening devices on buses died a 
sudden and conclusive death once the press discovered it. 

• The death in this case revealed the power and influence that the mainstream press 
still holds. The story was first reported by an online niche website but went 
unnoticed for days until a Baltimore Sun reporter picked it up. Then, within hours, 
MTA killed the plan. 

• Then in the echo chamber of the Web, the broadest distribution of MTA’s plans 
came after the agency had already killed it. Ten of the 14 local stories (and 
another 12 reports outside of Baltimore) “revealed” the plan as a possibility being 
considered after it was already dead.    

 
6. A series of different events intertwined and formed the biggest narrative of the week—
framed by an investigation by the local newspaper—involving how the state and the city 
approached juvenile justice and incarceration. 

• There were 78 published pieces on juvenile justice during the week. Of those, 68 
came from traditional media outlets. And two news outlets – the Baltimore Sun 
and NBC Affiliate WBAL-TV—did almost all of the reporting. Others mostly 
picked up and reproduced their work.   

 
Maryland Governor Announces Budget Cuts 
 
On Monday, July 20, over dinner with legislators at his mansion, Maryland Governor 
Martin O’Malley revealed how he proposed to cut nearly $300 million from the state 
budget.  
 
The next day, O’Malley provided details to the press, and on Thursday invited the public 
to make comments and suggestions about the cuts on a new website.  
 

 8



The budget would prove the biggest story in the Baltimore media this week.  
 
Lessons from Coverage  

• Traditional Outlets Drove the Coverage. O’Malley’s cuts were the biggest story 
of the week, but only in the mainstream media. Just four news websites not tied to 
the mainstream press mentioned the cuts at all.   

 
• Enterprise Reporting was hard to find. Reporters conveyed the general outline of 

O’Malley’s cuts, but most of those details came directly from the Governor’s 
office and relied on the same handful of sources. Few outlets approached the story 
with a fresh angle. 

 
• Immediacy and the Web. Mainstream outlets took advantage of the immediacy of 

the Web, usually posting reports to their websites first and their legacy platform 
second. Beyond that, though, the Web and new media played little role in 
broadening the reporting or the discussion. Indeed, no local blogs studied 
published any content related to the reductions, though one mentioned them on 
Twitter.  

 
Traditional outlets provided most of the coverage and most new information   
 
On Monday, July 20, the Baltimore Sun published an editorial that offered suggestions 
for ways Maryland could trim its budget. The paper was already too late. 
 
That evening, at dinner with legislators, O’Malley 
outlined his proposed cuts. By 8:51 p.m. Washington 
Post reporters posted a story about the dinner and the 
planned cuts on Washingtonpost.com.  
 
The next morning, the Baltimore Sun online and in 
print included some new information.  

• The cuts would focus on state agencies and 
target health care and higher education.  

• Senate President Mike Miller and House 
Speaker Michael Busch were quoted on the 
record saying furloughs might be needed in a 
future round of cuts. 

 
NBC affiliate WBAL soon posted a story on its website 
citing the Sun’s report for its information.  
 
At 1:30 p.m. the governor made himself available to the 
press for questions. Once he had explained himself on camera, the story gained 
momentum.  

Budget Stories with  
Significant New Information 

Newspaper 
SUN 6
Washington Post 2
Citypaper.com 1
Television/Radio 
WMAR 1
WBFF 0
Maryland Public Television 0
WCMB 0
WBAL 1
WJZ 3
Online Only or Niche 
Daily Record 1
Bizjournal.com 1
Examiner.com 0
Total 16

 

 9



By week’s end, 69 stories would appear in the Baltimore media ecosystem about the 
plans to cut the budget. Six would come from niche news outlets—two business papers 
and the alternative paper in town.  Another 42 would come from television stations 
(across online, radio and TV platforms), half (21) from a single station, NBC affiliate 
WBAL.  The local metropolitan newspaper, the Sun, would produce 12 stories (six in 
print and six online); the nearby Washington Post 
would produce five (both print and online).  Budget Stories by Outlet 

Newspaper 
Sun 12 
Washington Post 5 
Citypaper.com 1 
Television/Radio  
WBAL 21 
WJZ  7 
WMAR  7 
WBFF 4 
Maryland Public Television 3 
WCMB 2 
Online Only or Niche  
Daily Record  3 
Bizjournal.com 2 
Examiner.com 2 
Total 69 

 
However, just 16 of these 69 stories, 23%, would 
include significant new information.7 Almost all of 
these came from older or more traditional news 
operations—eight from the Sun or the Post, one from 
ABC affiliate WMAR, one from NBC affiliate WBAL, 
three from CBS affiliate WJZ and three from the 
websites of niche print publications.  
 
Following the governor’s briefing Tuesday afternoon, 
the website of the Baltimore Business Journal, a niche 
news outlet focusing on business news in Baltimore, 
was first with specifics of the plan—where the cuts will 
occur, the savings, and that K-12 education would be 
spared. “[We] are doing everything in our power not to 
have massive layoffs,” O’Malley was quoted as saying. 
 
That evening all four local affiliate stations did stories, mostly with video from the press 
briefing. Two stations, ABC affiliate WMAR and CBS affiliate WJZ, offered new details 
beyond that.  

 
In addition, there were 
five separate tweets 
about the cuts. The 
Baltimore blog Inside 
Charm City posted two, 
the first highlighting 
cuts in tuition 
assistance to national 
guardsmen and 
directing people to the 
governor’s Twitter 
page; the second 
linking to an O’Malley 
interview on MSNBC 
from earlier that day 
that was not directly 
                                                 
7 Two of these stories were those that first broke details of the plan. The other 14 were those that added 
significant new details along the way. 

 10



about his plans. WJZ, WBAL and Fox Baltimore tweeted with links to their budget 
stories from TV. 
 
The next morning the Sun published two long reports, each with new angles. The first 
featured reactions from executive director of MedChi, the state medical society, and 
University System of Maryland Chancellor William Kirwan and looked back at 
O’Malley’s past fiscal actions.  
 
The second was an editorial that put the budget challenges in context, suggesting that the 
governor had found some cuts that wouldn’t impact residents—like slicing lottery 
advertising—but the other cuts would hit them hard. “The standard he (O’Malley) has set 
for himself, and it's a good one, is to manage the cuts in such a way that Maryland will be 
poised to recover more quickly from the recession than its peers. On that score, he makes 
some good decisions and some bad ones.” 
 
Wednesday morning the Board of Public Works unanimously approved the governor’s 
proposal, after which 22 more stories appeared that day across six different mainstream 
media outlets and two niche publications. Most simply reported the plan’s approval, 
recapping details of the cuts from Tuesday.  
 
Two exceptions stood out. WMAR-TV interviewed Baltimore Mayor Sheila Dixon about 
how the cuts would affect the city. The Washington Post, in print and online, reported 
that O’Malley was “harshly criticized afterward by Republicans for not acting more 
boldly.” House Minority Leader Anthony O’Donnell said, “We are in dire financial 
straits, and the governor continues to fail to act.”  
 
Two niche business publications, the Daily Record and the Baltimore Business Journal, 
weighed in. The Daily Record offered new details, including comments from the state 
director of the American Federation of State, County and Municipal Employees that 
O’Malley “should look to streamline personnel systems or reduce the amount of 
independent contractors it uses, rather than cutting staff.”  
 
The third day, Thursday, July 23, 16 more stories appeared. By now the narrative had 
shifted mostly to a single angle—how the cuts would affect higher education, in 
particular the possibility of a tuition hike—after the announcement that the University of 
Maryland Board of Regents would hold an emergency meeting to determine how to 
handle the $40 million cut. 
 
One outlet, the Washington Post, explored a different angle, and it was purely political. 
The piece online and in print discussed how O’Malley’s plan could impact his re-election 
bid for 2010 and how his relationships with key special interest groups who will all be 
affected by his cuts—such as labor unions, environmentalists and educators—could play 
a role. 
 
On Friday, July 24, 11 more stories about the cuts appeared in five traditional media 
outlets and the website of the alternative newspaper in town, Baltimore City Paper. Six 

 11



focused primarily on the governor’s online suggestion box. The Baltimore City Paper and 
the Baltimore Sun both tweeted about it.  
 
And by Saturday coverage dropped off dramatically. We captured just one more piece, a 
Baltimore Sun story about how the cuts would impact the Chesapeake Bay.  
 
Enterprise played small role in O’Malley coverage 
 
The governor initiated most of the 
budget coverage. Fully 71% of all the 
stories were triggered by statements 
from O’Malley—his legislative dinner, 
press briefing or the public meeting 
where the cuts where approved. Press 
commentary triggered another 15% of 
stories. Only 7% of budget stories 
were the result of any press enterprise, 
exploring implications of the cuts or 
angles on the media’s own volition. 
 
There were a few notable exceptions. 
Timothy Wheeler’s July 25 Baltimore 
Sun article discussed the implications of O’Malley’s reductions on the state’s efforts to 
restore the Chesapeake Bay and included detailed statistics about funding for the Bay’s 
restoration and interviews with several experts.  

 
 Three broadcast reports also stood out for initiative. 
WJZ’s July 21 evening broadcast report interviewed 
three state workers who expressed concern but also a 
sense of resignation about the prospect of furloughs, 
and two days later WJZ interviewed University of 
Maryland students about the reductions.  
 
On July 24, Maryland Public Television aired the only 
live conversation about the cuts with opposing points of 
view from original sources. In a point-counter point 
format, the show asked two legislators, Democrat Lisa 
Gladden and Republican Alex Moody, to share 
opinions on the underlying causes for the budget cuts. 
Moody claimed that the cuts were due to high levels of 
spending, especially on transportation. Gladden 
asserted that the cuts were inevitable because revenue 
fell short of expectations. 

Most Influential News Maker in 
Each Budget Story* 
Person Stories 

O'Malley, Martin 35 
No cited Person 10 
Colmers, John 3 
Gladden, Lisa 3 
Kirwan, William 3 
Miller, Mike 3 
Gonzales, Patrick 2 
Hogan, P.J. 2 
Kopp, Nancy 2 
Dixon, Sheila 1 
Griffin, John 1 
Kurt (caller) 1 
Roy (caller) 1 
Steven (caller) 1 
Terry (caller) 1 
 
*This table reflects the most 
influential voice in the story. It does 
not include the total number of 
stories these sources in which these 
sources were cited. 

 
Generally however, when it came to sources, citizens 
heard from the same handful of people again and again. 

 12



Governor O’Malley was quoted in 40 different news articles and was the driving source 
in 35 of those. Other individuals quoted often were Public Works Board members Peter 
Franchot, who is the state’s comptroller, (13) and Nancy Kopp, the state treasurer, (10); 
State Director of the American Federation of State, County and  
Municipal Employees Patrick Moran (10); Chancellor of the University System of 
Maryland William Kirwan (8); and University System Vice Chancellor P.J. Hogan (6).  
 
While the quotes differed from story to story, it was clear that most of the sound bytes 
came from the Wednesday board meeting. And there was little effort in seeking out 
alternative points of view or sources not directly related to the decision.  
 
The one new aspect that radio provided was soliciting direct opinion (usually critical) 
from Maryland residents through call-in portions of the shows.  Of the programs captured 
for this study, all three of the radio talk shows that mentioned the cuts—Shari Elliker, C4 
and the Ron Smith Show—were broadcast on one station, WBAL. 

With a full dose of sarcasm, Bruce Elliot, a guest host on the July 22 C4 show, thought 
the cuts weren’t enough. “Found this buried in budget … Draconian cuts in state 
workforce. State employs 80,000 people. He cut 39 jobs—58 ‘positions’ … Boy the 
sacrifice the state workers are making is stunning, isn’t it?” 

The role of the web 
What role the web played in this story largely involved traditional media using a new 
platform to break stories quickly. Of 28 total online stories, 24 came from traditional 
outlets. None of the blogs identified by the study that deal with local affairs commented 
or reported on the governor’s reductions. The Baltimore Sun, Washington Post and Daily 
Record all posted stories online prior to the print versions.  
 
Three web sites not tied to the mainstream press—bizjournal.com, citypaper.com and 
mddailyrecord.com—mentioned the cuts. The only citizen participation found was in 
interviews on local news and call-ins on radio talk shows.  
 
Twitter 
In a separate analysis of Twitter posts about 
O’Malley’s cuts, 16 tweets from seven different 
outlets appear from July 19 through July 25. Yet the 
same pattern emerged. Just two of the outlets were 
not part of a traditional news organization—Inside 
Charm City and Baltimore City Paper. And of the 
four Inside Charm City tweets, two simply re-ran 
earlier posts from other outlets—one from the 
Baltimore Sun. All others were posted by the twitter 
accounts of WJZ, WBAL, WBAL Radio, Fox 
Baltimore and the Baltimore Sun. 

Tweets about Budget Cuts 
Outlet Stories
Inside Charm City 4 
Fox Baltimore 3 
WBAL 3 
WJZ 2 
WBAL Radio 2 
Baltimore City Paper 1 
Sun 1 
Total 16 

 
 

 13



A look back at budget cut coverage in 1991—more reporting; greater depth 
 
The budget story also offered a window on how newspapers in Baltimore have changed, 
or more accurately, shrunk.  
 

Coverage of State Cuts: 1991 and 2009 
Newspaper 1991 2009
Baltimore Sun 49 7 
Washington Post 12 4 
Washington Times 12 -- 
Associated Press 6 6 
Chicago Tribune 2 -- 
Orlando Sentinel 1 -- 
Los Angeles Times 1 -- 
The Capital (Annapolis) -- 3 
The News Journal 
(Wilmington, Delaware) -- 2 
The Washington Examiner -- 1 
Targeted News Service -- 2 
US State News  -- 1 
Total 83 26 

The last time significant budget cutting 
occurred in Maryland came during the tenure 
of Governor William Donald Schaefer in 1991. 
How did the coverage compare to 2009? 
 
Overall, the 1991 cuts generated significantly 
more coverage in newspapers than did 
O’Malley’s cuts this year.  
 
Schaefer announced his proposal to cut $450 
million in spending to balance the state budget 
on September 30, 1991. From that day through 
October 6, 1991 (the same number of days 
examined for this report), a total of 83 stories 
appeared in newspapers, more than triple the 
number in 2009.  
 
The Baltimore Sun produced the most articles, 49, or 600% more than the seven 
published in the Sun newspaper in 2009; the Washington Post and the Washington Times 
(both with 12) followed.8 The Washington Post published three times more print stories 
in 1991 than in 2009. Papers in cities as far away as Orlando and Chicago also mentioned 
Schaefer’s reductions.  
 
If newspaper-run websites are included in the comparison, Schaefer’s cuts still received 
nearly double the coverage of this year’s cuts (83 to 44 in 2009), though some of the web 
stories were repostings of the same stories as in print rather than different stories.  
 
And to what extent has the expanded media ecosystem made up for the diminished level 
of coverage from print outlets? There were 73 budget stories produced by Maryland area 
papers in 1991 in the seven days following the governor’s announced cuts. There is no 
way of counting how many radio or television stories were also generated that week. But 
those 73 stories alone are more than the 69 produced by all outlets in 2009—and only 16 
of these 69 budget stories contained new information. Though a precise comparison is 
impossible, a fair inference suggests there has been a substantial diminution in the 
amount of information the public was receiving.  
 
There did seem to be greater controversy surrounding the 1991 proposed cuts, perhaps 
explaining some of the increased reporting. An October 2, 1991, AP story describes, 

                                                 
8 For this comparative analysis of with 1991 and 2009, Nexis databases were searched for all stories 
relevant to the 2009 budget cuts in any section of the paper. Baltimore Sun articles from 1991 are not 
available through Nexis/Lexis; the online Sun archive was used to find 1991 articles.  

 14



“State troopers, cheered on by a group of drug addicts, marched on the capitol 
Wednesday in an unsuccessful attempt to block approval of the governor's $446.2 million 
budget reduction plan.”  
 
A Washington Post story the same day told the story of Steve Proctor, a state trooper who 
was scheduled to lose his job three weeks prior to his wedding day. “Like many of the 
other 1,765 state government employees whose jobs have been ordered cut to save 
money, Proctor reacted yesterday with surprise and some bitterness, warning that 
virtually every Maryland resident may eventually feel the effects of his and the other 
layoffs,” Charles Babington writes in his article “A Storm of Reaction Swirls Around 
Md. Governor; Workers, Agencies Affected by Reductions Say All Residents Eventually 
Will Be Hurt.”  
 
But the journalistic initiative went far beyond covering the controversy at hand. 
Enterprise stories ranged from reports that placed Maryland’s budget woes in context 
with other states to how troopers, the poor and arts programs will be affected by the 
reductions. The Baltimore Sun produced a variety of original reports in 1991, including 
“Budget Response Shows Difference between City and Suburb,” and “Suddenly 
Unemployed: Coping with the Shock and Stress of Layoff Becomes First Order of 
Business”. The Baltimore Sun also ran a series titled “Balancing Act” on how Carroll 
County government was coping with the budget.   
 
There is other evidence, however, that the output of the papers is diminished. An 
examination of the Factiva database finds that the Sun overall produces far less than it did 
in 1991 the last time of major state budget cuts, or even 1999, a decade ago, to a degree 
that new media in that community can not yet come close to compensating for. For all of 
2009, the Sun produced 23,668 stories. That is 32% fewer than it did for all of 1999, 
when it produced 34,852. And it is 73% fewer than in 1991, when the Baltimore Sun 
newsrooms produced 86,667 stories.  The company at the time published both an evening 
and morning paper and operated competing newsrooms, another indication of the 
contraction in the resources that the Sun company is now able to deploy in covering the 
city. 
 
Two Police Wounded In Shoot-Out 
 
On Saturday morning, July 18, a 34-year-old Baltimore man named Shawn Sinclair shot 
and wounded two city police officers before being wounded and detained himself in a 
gunfight that culminated a wild, drug-infused morning of violence. 
 
The incident provided a window into the way breaking violent crime stories, a staple of 
local media, are covered in the emerging digital era.  
  
Lessons from the coverage 
 

• Twitter broke the story, but new media outlets otherwise had a limited role. A 
non-news outlet—the Baltimore Police Department Twitter feed— played an 

 15



important role early on as the story unfolded. It was the mainstream news 
organizations, however, that provided the lion’s share of coverage and context. 
With few exceptions, new media outlets—including local crime blogs—were 
silent. 

 
• Traditional media drove the coverage using new platforms: The internet was the 

primary platform for breaking the story and disseminating new information. In 
most cases, this reporting was done by traditional media outlets, who posted first 
and published or broadcast in their legacy platforms second.    

 
• TV defined news differently. Broadcast television tended to emphasize the 

emotionally vivid aspects of the story. But in this case, the medium also added 
new angles to the unfolding narrative.  

 
Twitter broke the story but new media outlets otherwise had a limited role  
 
Except for early on, new and niche media played barely any role in the reporting of the 
Shawn Sinclair story. Despite the presence of at least five separate crime-oriented niche 
news outlets, the bulk of information came from the mainstream press—the Baltimore 
Sun and four local television news stations.  
 
That Saturday, July 18, word of the police shooting was first reported on Twitter at 11:17 
a.m. by Justin Fenton, on his Baltimore Sun Twitter feed. 9 Twenty minutes later, the 
Baltimore Police Twitter account weighed in, releasing the fact that two officers had been 

shot, not just one as Fenton had 
written. 10 “OFFICERS SHOT: 2 
Officers shot while taking suspect 
into custody. Officers condition 
stable, police working scene, will hv 
briefing later,” read the BPD feed at 
11:37 a.m. 
 
Fenton and the BPD would each 
tweet two times that day, mostly to 
update new information: “UPDATE 
POLICE INVOLVED SHOOTING: 
Officers have been stabilized by 
Shock Trauma physicians. Suspect 
in custody. Formal briefing later 
today,” read the BPD feed at 12:17 
p.m.  

                                                 
9 July 18 falls before the sample period of July 19-25. Some content was analyzed from July 18, however, 
due to the fact that the main events of the story unfolded on that day.  
10 @BaltimorePolice is followed by 4,136 users.10 Among its followers are local news organizations, 
including @FOXBaltimore, @wbaltv11, @wjznews, @baltimoresun and others. The department posted 13 
tweets between July 19 and July 25, the sample time frame for PEJ’s analysis.   

 16



 
The press briefing, by Police Commissioner Frederick 
Bealefeld, was held Saturday afternoon outside of University 
of Maryland’s shock trauma center, where the officers and the 
suspect had been taken. Bealefeld addressed reporters, 
delivering the facts of the story. (After this first day, 
@BaltimorePolice did not tweet about the case again. Fenton 
would tweet three more times over the course of the week: 
linking to a Sun article, quipping about Bealefeld’s candor in 
the press briefing, and tallying the number of police shootings 
in the past three years.)  

Outlets that Advanced 
the Sinclair Story 

Source Stories* 
SUN 3 
WBAL-TV 3 
WBFF-TV 1 
WJZ-TV 6 
 
* Includes stories that added 
significant new information 
or new details 

 
Beyond these, as well as a brief mention of the shooting on the independent crime blog 
“Baltimore Crime” around 1 p.m., the rest of the coverage of the Sinclair story would 
come from mainstream outlets.  
 
In all, PEJ found 34 news stories produced on the Sinclair case this week, all of them 
from mainstream news outlets. There would three brief mentions in blogs and 15 Twitter 
posts, three of them from the police, six from mainstream news outlets and six from 
Fenton, the Sun reporter, using his personal account. 
 
Most of the news stories did not break news. Of those 34 news reports, 13 or 38%, 
contained new information that advanced the story, three from the Baltimore Sun, three 
from WBAL-TV and six from WJZ-TV, which claimed exclusive access to Sinclair’s 
family. The rest restated information already known, often stories from one platform 
replayed on another. 
 
The first news reports came at 11:24 a.m., seven minutes following the Sun reporter’s 
initial Tweet through a post on wbaltv.com, the website of local TV station WBAL. It 
amounted to a few sentences adapted from an Associated Press story. 
 
The first full accounting of the morning’s events appeared on baltimoresun.com at 8:37 
p.m., about nine hours after the original wbaltv.com posting. The 920-word account by 
reporters Jill Rosen and Mary Gail Hare included context that had not yet appeared 
anywhere—background on Sinclair and the details of the suspect’s trail of mayhem: “The 
34-year-old male suspect with a long arrest record, first forced himself into a home in the 
3200 block of Lake Avenue in Northeast Baltimore, brandishing a handgun.” The Sun 
article also included historical context, such as the number of cop shootings on record in 
recent years, and cited the details of specific cases: “In January, an officer was shot twice 
in the face while trying to make an undercover drug purchase in Seton Hill. Dante Arthur, 
an eight-year veteran of the city police department, required reconstructive surgeries.”  
 
At 8:58 p.m., 20 minutes later, wbaltv.com updated its earlier report. The story, 
containing contributions by the AP, did not provide as much detail as the earlier 
baltimoresun.com story.  
 

 17



None of the stories on the day of the incident named the shooter or the wounded officers.  
 
Sunday, July 19, the day after the shootings, 10 stories appeared at different times in the 
legacy outlets and websites of the Baltimore Sun and local TV stations. (It is possible that 
the local stations aired broadcast stories as well. However, the study sample did not 
include weekend broadcasts.) 
 
Only a few delivered new developments, almost all from mainstream outlets, though they 
came across different platforms. In print the Baltimore Sun updated the story posted 
online the night before, revealing that the seriously injured officer was “out of surgery 
Saturday night and is expected to survive.” WJZ.com, the website of another TV station 
in town, cited a witness to the arrest who accused police of beating the still unnamed 
suspect after he was in custody. WBAL-TV tweeted that the suspect had been involved in 
domestic disputes. And toward the end of the day, news organizations—including WJZ-
TV and WBFF-TV—began reporting that the police had released Sinclair’s name.  
 
On Monday, July 20, more news outlets filed or updated stories. Television stations aired 
packages on their evening broadcasts. WCBM Radio included the story in its morning 
headlines. And the story went from the front page of the Sun to the pages of its crime 
blog, written by reporter Peter Hermann.  
 
The Sun’s morning print edition had the most complete account. It revealed the names of 
both the suspect and the wounded cops and delved into Sinclair’s rap sheet and the 
history of protective orders filed against him by several women.  
 
The Monday evening newscasts, however, added more dimensions to the story, and the 
image one got of the case differed depending on which channel one watched. 
 
WJZ-TV’s (CBS) 6 p.m. newscast included exclusive interviews with the suspect’s 
cousin, who refuted police commissioner Bealefeld’s assertion during his press 
conference that Sinclair was a “maniac.” Instead, Wendy Williams described her cousin 
as “a good person, but he snapped,” and the story contained new background on 
Sinclair’s employment history and the children he supported.  
 
WBAL-TV (NBC), meanwhile, portrayed the darker side of a criminal who “had a gun, 
and was not afraid to use it.” Reporter Kate Amara characterized Sinclair as “no stranger 
to the court system,” and echoed the Sun’s foray into Sinclair’s past brushes with the law. 
The story included an interview with Margaret Burns, a spokeswoman for the Baltimore 
City state’s attorney, in which viewers learned that the suspect’s estranged wife had filed 
an assault charge against him back in March 2008.   
 
Meanwhile WMAR-TV (ABC) interviewed one of Sinclair’s assault victims from the day 
of the shooting, who described him as “not a maniac, but a loving man.”  
 
By Tuesday, the paper was finished with the Sinclair story, but television was not. There 
were updates throughout the day as local TV websites updated their accounts, but the 

 18



stories contained no information that had not already been reported elsewhere, mostly the 
Sun.   
 
The persistence of violent crime in Baltimore City has fueled a cottage news industry. In 
addition to independent Twitter feeds, Baltimore has at least five specific crime blogs. 
Some of the more prominent ones include Baltimore Crime and Baltimore John Watch.  
 
But at least in this case, those outlets were largely silent. The study found only two blogs 
that addressed the shooting during the week. Baltimore Crime mentioned the shootings in 
two brief posts Saturday, July 18. On Sunday, the day after the shooting, the author of 
Buzoncrime wrote a relatively long though unrelated piece about the Internal Affairs 
Department that raised questions in one paragraph about the lack of details in the 
reporting of the incident, but it then moved on to another topic.  
 
What were these blogs covering instead? In general, each focused more attention on 
particular crime trends that dovetailed with their authors’ interests. In the week following 
the incident, Baltimore Crime published posts on taxing illegal gambling, an off-duty 
officer that shot a burglar and a few other shootings that had just occurred. Murderland 
contained no new posts during the week. Baltimore Slumlord Watch and Baltimore John 
Watch stuck to their niche crime topics. Inside Charm City posted about utility bills and 
MARC train delays on the July 19, the day after the shooting. And Investigative Voice, 
an independent local news website that often focuses on crime, covered water bills and 
city pensions that week.  
 
Traditional media often relied first on new platforms  
 
The Shawn Sinclair story was a breaking news event with new pieces of information 
revealed over several days. The Web proved to be a useful tool of mainstream outlets in 
delivering the news quickly, almost as it was available. In most cases, news organizations 
used Twitter or their websites to disseminate initial information and then repeated or 
elaborated in their traditional platforms.  
 
 The Baltimore Sun website, baltimoresun.com, for instance, carried the first full report 
about the shooting some 10 hours after the incident occurred. The next day, July 19, the 
Sun printed the same story, but with updates, including the condition of the severely 
wounded officer. The same pattern occurred on Monday July 20.  
 
 With local TV, too, there were a number of cases in which the stations posted 
information on the Web that would not resurface until later in the nightly newscast. Out 
of all of the 34 stories captured about the shooting, 21 were from local TV websites.  
 
Not every outlet broke all its stories online. WJZ’s July 20 evening broadcast brought 
viewers exclusive interviews with both the suspect’s cousin and also his close friend 
which had not appeared on the Web.  
 
 

 19



 How important in the end was Twitter, in addition to being the medium that first broke 
the story? The social media tool functioned as a vehicle for disseminating new 
information throughout the course of this story. At 9:56 a.m. on Sunday, July 19, WBAL-
TV tweeted about the suspect’s history: “Police: Cop Shooter Involved In Domestic 
Disputes.” The item linked to a story on wbal.com, which revealed the names of the 
officers and the suspect. The story included a quote from police commissioner Bealefeld, 
who said “We know he’s (Shawn Sinclair) been involved in other domestic violence 
incidents.” This would be elaborated in other news reports later on, notably in WBAL-
TV’s evening newscast on July 20.  
 
On the evening of Sunday, July 19, at least two local stations used Twitter to alert 
audiences to other new information in the case. At 5:11 p.m., WJZ-TV tweeted that the 
name of the suspect had been identified. At 9:04 p.m., WBFF-TV’s (Fox) Twitter feed 
announced that a suspect had been identified, citing information gleaned from the AP. 
The tweet linked to WBFF-TV’s website.11 The next morning, July 20, WJZ-TV tweeted 
at 6:59 a.m. that the police officers were still recovering.  

 

WBAL’s Multi-Media Coverage of the Sinclair Story 
Saturday,  11 a.m. (approx.) Shawn Sinclair is arrested for shooting officers. 

Saturday, 11:24 a.m. shooting first reported, wbaltv.com (AP contributed) 

Saturday, 8:58 p.m. updated version of previous story, wbaltv.com (AP contributed) 

Sunday, 9 a.m. (approx.) basic facts of story on wbal.com, the radio station's site (AP 
story) 

Sunday, 9:56 a.m. WBAL-TV tweets that suspect was involved in domestic disputes 

Sunday, 1:20 p.m. wbaltv.com posts full account of story, an update of previous 
day's brief. Contains witness interviews. 

Monday, 9:57 a.m. WBAL-TV tweets that there's more info on the suspect, links to 
website. 

Monday, 6:02 p.m. 
WBAL-TV airs package in evening news cast, including 
interviews with suspect's wife & state's attorney office. Full 
investigation of criminal background. 

Monday, 7:24 p.m. wbaltv.com posts a story with no new details (AP contributed) 

TV news focused on the vivid but still uncovers new angles 
 
Local TV stations not only ran with the shooting story longer than other media, they also 
focused heavily on vivid and emotional dimensions of Sinclair’s rampage. Much of this 
involved often-repeated footage of the crime scene, stock phrases such as “had a gun and 
was not afraid to use it,” and an emphasis on interviewing witnesses, relatives and friends 
of the suspect about what kind of man he was.  
 
By Tuesday, most Baltimore news outlets had moved on from the shooting. But one 
outlet in town carried on. WJZ-TV secured what it dubbed “exclusive access” to the 

                                                 
11 Due to the limitations of capturing and archiving all web updates, an analysis of the Twitter link 
destination in this case could not be conducted.  

 20



suspect’s family and then promoted that access to portray a more sympathetic portrait of 
Sinclair.  
 
After interviewing Sinclair’s cousin Monday night, WZJ continued to cover the story 
online and on air for two more days after others stopped. On Tuesday morning, a 
WJZ.com story fleshed out the suspect’s history and character: “Sinclair’s relatives say 
he was a family man, coaching his son’s ball games and working steadily at a Foot 
Locker.” 
 
That evening, it quoted family members saying that Sinclair had taken Ecstasy the day of 
the shooting, which “fueled a gun battle that turned the father of five out of control.”   
 
The final piece came on Thursday evening. WJZ, in its evening broadcast, updated 
viewers on the condition of one of the wounded police officers and said that Sinclair 
would face “a number of charges.” 
 
UMB Chosen To Develop Swine Flu Vaccine 
 
On Wednesday, July 22, the University of Maryland, Baltimore announced that it had 
been selected as one of eight sites nationwide that would test a new H1N1 vaccine. The 
study, funded by the National Institutes of Health (NIH), would conduct a trial of 
vaccines from two different manufacturers. The university publicized its plan to begin the 
testing immediately with the goal of recruiting around 1,000 volunteers. The trial would 
take place at the university’s Baltimore campus (UMB) at the Center for Vaccine 
Development.  
 
Lessons from the coverage 

• Newspapers Dominated the Story. A niche outlet (in this case, the legal and 
business paper Maryland Daily Record) can capitalize on its specialties by 
descending early on a story, but the Baltimore Sun ultimately provided the most 
depth and context. 

 
• A press release drove the coverage. The story was characterized by a general lack 

of enterprise reporting. The outlets that covered the announcement mostly reacted 
to a press release and news briefing, and few addressed the lingering questions 
surrounding the safety of the vaccine. 

 
Both niche and general interest newspapers played key roles in the coverage  
 
The university announced the swine flu program the morning of Wednesday, July 22. At 
noon, the Maryland Daily Record, a five-day-a-week newspaper focused on a handful of 
specialty business beats, including law, real estate, biotech and health care, posted the 
first story on its website. The 603-word report covered the basic facts, including how the 
vaccine doses would be administered and the impact of H1N1 in Maryland and 
elsewhere. 
 

 21



By mid-afternoon (2:25 p.m.) the Baltimore Sun had weighed in with a sparse report on 
its website also based largely on the university news release. Roughly 90 minutes later, 
(3:57 p.m.) WJZ.com, the website of the local CBS affiliate, published a story that 
covered the basic facts. 
 
The Washington Post also ran a story on the vaccine trials the next morning in its print 
edition. Of the 19 stories in PEJ’s analysis, seven were from newspaper print editions or 

websites. Nine were from local TV 
websites or broadcasts. The rest 
appeared on local radio websites. No 
story appeared in any local blog 
captured by the study.  
 
The next day—Thursday, July 23—
the Sun produced the most thorough 
treatment of the vaccine trial to 
appear all week. The 1,265-word 
Page 1 story contained interviews 
with sources that had not been 
featured before, including Dr. 
Anthony Fauci, director of the 
National Institute of Allergy and 
Infectious Diseases. Reporter Kelly 

Brewington provided information about the other stakeholders involved in other nearby 
testing sites in Frederick and Annapolis. She revealed the name of the drug maker that 
would provide the vaccine, Sanofi Pasteur.  
 
The Sun was also the only outlet that directly addressed the unknowns related to the 
vaccine, like safety concerns that are an issue when a vaccine is rolled out rapidly.12 
“There are unanswered questions about the campaign” and “There’s still a lot that 
researchers don't know about the new virus,” wrote Brewington. The article also 
described the reported side effects of a vaccine for a 1976 swine flu strain.  
 
More stories appeared that day as well but few provided any new information.  
 
The Daily Record’s print edition expanded on its Wednesday web story, but not by much. 
It elaborated slightly on the spread of the flu thus far in Maryland and beyond. And it 
included a quote from John M. Colmers, secretary of Health and Mental Hygiene for the 
state. Local TV and radio websites, including wbal.com, foxbaltimore.com, wbaltv.com, 
and wjz.com, all posted or updated stories. But these contained few pieces of information 
not already reported in their previous evening’s newscasts or in other outlets.  
 

                                                 
12 WJZ’s 6 p.m. broadcast from July 23 also addressed the safety issue, though indirectly. The anchor 
mentioned that drug makers will begin studies to make sure the H1N1 version in its vaccine causes no more 
side effects than its regular version.  

 22



By Friday, July 24, newspapers had stopped covering the testing. No more broadcasts 
aired, and only wbal.com still had a story on its home page.  
 
Lack of enterprise reporting 
 
With only a couple of exceptions, most of the reporting came from the university news 
release from the morning of July 22 and the press conference held on campus later that 
afternoon. 
 
In part, this stemmed from technology making the news 
something that can be produced immediately. For 
instance, the university press release stated that “the 
research is a first step toward the U.S. government’s 
stated goal of developing a safe and effective vaccine,” 
and the Daily Record story echoed with “Research on 
the vaccine is the first step toward the U.S. 
government’s aggressive goal of developing a vaccine 
for the virus.”  
 
The first account is out, largely the way the originating 
news source framed it, and that stands as the basic outline. 

Level of New Information in 
Swine Flu Stories 

Story Type 
 
Stories

First account 1 
Significant new info 3 
New details 3 
No new information 9 
Same story, another 
platform 1 
Blank/does not apply 2 
Total 19 

 
In the end, only a few of the news reports on the announcement advanced the story 
significantly. Out of the 19 analyzed, just three added any significant new information 
(another three added some new minor details).  
 
Even hours later, the account from the university press release and press briefing still 
framed what people knew. That evening, for instance, the local TV news teams aired 
packages on the announcement, but these veered only infrequently from the basic details 
from the university.  
 
Only WJZ-TV advanced the story somewhat. Reporter Mike Helgren focused more on 
the impact of H1N1 so far in the state of Maryland, like the number of illnesses and 

deaths so far. The story included an interview with a 
local victim of the flu, Lori Tritto, as well as 
Secretary Colmers. Instead of dwelling on the 
vaccine testing news, the secretary discussed the 
possible benefits to Maryland residents that such a 
vaccine could hold.  
 
In print, only the Baltimore Sun story on Thursday 
was marked by a significant level of enterprise.  
 

Who Triggered  
Swine Flu Stories 

Trigger Stories
Colleges and universities 13 
Press/Media – Enterprise 1 
Press/Media – Interview 2 
Other 1 
N/A (does not apply) 2 
Total 19 

The story advanced mainly as new breaking news came in. Around 4 p.m. on Thursday, 
for instance, wbal.com reported that the university’s medical center was receiving calls 
from prospective volunteers. At 6:08 p.m., WJZ-TV aired information on a local 

 23



company, MedImune, which would be producing some of the vaccine in nasal spray 
form.  
 
It would not be until months later that questions about the safety of the swine flu vaccine 
would surface. This time, local outlets seemed to pay more attention, correspondent with 
a rise in public anxiety.  
 
In all during the week, two-thirds of the stories originated from the University of 
Maryland. The university sent out a press release and followed that with a briefing. News 
outlets relied on these two points of dissemination for much of their reporting.   
 
The Auctioning of the Senator Theater  
 
On Wednesday, July 22, the Senator Theater, a historic but financially troubled movie 
house in North Baltimore, was sold at a sidewalk auction for $810,000. 
 
The city, the winning bidder, immediately said it hoped to find someone to operate the 
old theater or even to buy it. 
 
The auction itself was a kind of theater, held on the sidewalk and accompanied by 
protests. Baltimore media provided extensive coverage, coverage that showed how 
differently different media can define news. 
 
Lessons from the coverage  

 
• The Press Proved a Poor Predictor. While many early press accounts speculated 

about how the auction would go, most of the media missed what would eventually 
happen. The fact that the city might bid on the theater and retain control was 
recognized in early accounts but then seemed to get lost amid other options.  

 
• Traditional Media Used New Platforms to Break News. The media tended to use 

new digital platforms to deliver breaking news and then produce fuller versions 
on legacy platforms.   

 
• Newspapers Dominated. Print tended to drive the coverage and frame the 

narrative. In other media, the same information tended to be repeated over and 
over again.   

 
• Media Rashomon. The coverage of the story that a consumer received depended 

greatly on the type of media he or she relied on.   
 

 24



A poor predictor  
 
The Senator Theater had captured the attention of the local media for years, mostly for its 
money problems. 13 And the city was already deeply involved. Back in March, when the 
theater fell behind on its loan payments and the bank initiated foreclosure procedures, the 
city stepped in, buying the mortgage for $950,000 and putting the theater up for auction. 
  
The auction was held on Wednesday, July 22. When only one bid materialized—for 
$800,000—the city quickly submitted its own bid for $810,000 to protect its investment, 
and officials said they would request proposals for a new owner or operator. 
 
The idea that the city could end up the winner of its own auction should hardly have been 
a surprise. The possibility had been mentioned in news stories for months.14

 
Even on the Sunday before the auction, the Sun published a 776-word advance story that 
noted the possibility that the city could come to buy the theater itself if sufficient bids 
from others were not received: 

 
Baltimore City, which bought the theater’s mortgage from 1st Mariner Bank in May, has 
about $1 million invested in the theater and likely will not sell it if it’s unable to get at 
least that much at auction. Should no new owner emerge Wednesday – and several city 
officials have said it is unlikely anyone would be willing to pay more than $1 million for 
the Senator given current economic conditions, the cost of needed repairs to the building 
and the borderline profitability of a single-screen urban movie house – there will be a 
nationwide search for someone to come in and operate it. 

 
But few other media picked up on the point. Even the Sun, by Tuesday, had largely 
dropped the angle. 

 
Of the 15 stories identified that ran before the auction, only three raised the prospect of 
what ended up happening.  
 
Most media instead followed false trails about what might occur, particularly the prospect 
of a bid from a local college, which was echoed on the Twitter feeds of 
insidecharmcity.com and WJZ-TV and reported on the websites of a local news radio 
station and the Baltimore Business Journal and on two local TV newscasts.15  
 
In the end, only one bid other than the city’s was submitted—by an unidentified buyer, 
for $140,000 less than the city had paid months earlier. Loyola officials said they did not 
bid.  
                                                 
13 The Senator Theater opened in 1939 in north Baltimore and is on the National Registry of Historic 
Places. But it has struggled financially as a single-screen theater in an industry dominated by multi-plex 
movie houses that have the ability to attract ticket-buyers with several movies at once.  
14 For example, the Baltimore Business Journal reported on May 14, 2009: “Baltimore City is already 
planning to solicit bids to buy and redevelop the Senator Theater. That’s because the city does not expect a 
buyer from an upcoming auction.”  
15 WMAR and WBFF 

 25



Traditional media used new platforms to break news 
 
News outlets began reporting word of the sale shortly after it concluded. Several media 
outlets used twitter feeds to announce the purchase by the city. “Sold….City Retains 
Senator Theater At Public Auction,” WBAL radio posted at 11:25 a.m. 

 
The Baltimore Sun posted a short story to its website at 11:46 a.m. It updated the account 
about an hour later with a longer version that noted the bidding was contentious. Short 
stories, 200 to 300 words, soon followed on the sites of the Daily Record, the local 
business paper, WYPR.org, the website of a public radio station, and at 4:09 p.m., on the 
website of WJZ-TV. About the same time, WBAL Radio updated its short story, 
including links to video and an excerpt from the mayor’s statement about the sale. 
 
More substantial accounts soon began appearing. The Baltimore Business Journal was 
first to report on likely next steps. An account posted on its website shortly after 4 p.m. 
reflected interviews with sources at the scene and elsewhere and contained significant 
details about what was likely to occur next. 
 
That night, the four network-affiliated local TV stations produced stories all mainly 
focused on video of protesters at the auction. 
 
The day after, some longer accounts appeared. Baltimorebrew.com, a local news website 
created by a former Sun and Washington Post reporter, posted a 691-word account rich in 
color and detail about the auction itself and included multi-media components such as 
links to photos and a YouTube video snippet.  
 
The Daily Record looked ahead to the 45-day process by which the auction would be 
certified by a court. It also discussed the city’s plans to issue a formal “request for 
proposals” from people interested in buying or operating the theater and even quoted 
people who had seen drafts of the RFP:  

 
According to those who have seen drafts of the RFP, it calls for an operator that will run 
the Senator for educational, arts and entertainment purposes.  
 
“Our concern is that the facility continues to be used as a film or entertainment facility of 
some sort, and that seems to be reflected in the RFP,” said Mike Wicklein, a member of 
Senator Community Trust, a nonprofit formed in February to raise money for the 
theater’s operations. 

 
The Baltimore Sun also tried to advance the story. Its lengthy 1,326-word story the day 
after the auction also explored the city’s plans—and included the only voice of dissent in 
the media regarding the city’s action. 16 It quoted the city comptroller, Joan Pratt, who 

                                                 
16 The Sun typically posts all the content of the day’s edition early in the morning. The Daily Record, 
which has earlier deadlines, does so the evening before.   

 26



argued that the city should have cut its losses and sold the theater for $800,000 to the sole 
bidder: 

 
"We know that the city does not have funds to operate, maintain and retrofit a movie 
theater….”  
 
The city's already lean budget is expected to take another hit, with [Baltimore Mayor 
Sheila] Dixon asking all of her agency heads to identify 5 percent cuts from their 
spending plans.  

 
Kimberly Clark, an executive vice president at the Baltimore Development Corp., said 
that the city will likely have to spend more money to make capital improvements to fix the 
theater, though she will not know how much more until the city can properly assess the 
building. 

 
The Sun also posted a commentary from its movie reviewer about the cultural 
contributions of single-screen theaters and an editorial questioning the city’s purchase 
and hopes for recouping its investment, both of which were published the paper the next 
day. Two columnists also weighed in. One, on Saturday, assembling a list of other 
cultural attractions the city had tried but failed to save, warning that the success of such 
ventures had been highly inconsistent. The other, on Sunday, ended a busy week of 
coverage by raising the prospect of “Senator fatigue” if a solution couldn’t be found soon 
by the city. 
 
Newspapers drove the coverage 
 
Interest in the theater’s fate prompted widespread coverage across every media sector. 
But print outlets drove this narrative, and much of what appeared elsewhere was 
duplicative and contained no new information for the reader or viewer. 

 27



 
In all, the study found 35 stories by 18 media outlets on the sale during the week. Just 
nine of the stories, roughly 25%, provided significant new information.  All of these were 
produced by news organizations associated with print outlets. 
 
The Sun produced five, the Daily Record three and the Baltimore Business Journal, 
one.17   
 
The rest of the media merely repeated what had been reported elsewhere. 
 
In general, the papers wrote more—measured by total words—and used more sources. 
The Sun averaged 2.4 sources per story and the Daily Record four. And they were the 
only media organizations to produce stories citing at least five sources. The Sun’s long 
Thursday piece cited nine—including several city officials, business leaders and people 
who were thought to be interested in the theater but chose not to bid. 
 
Media Rashomon 
 
The auction itself lasted only a few minutes and made 
for colorful sound bites and video. The proceedings 
received widespread coverage across media sectors – 
but the news a consumer received in this case depended 
greatly on the type of media he or she relies on.   
 
Television viewers received accounts that focused 
chiefly on the protests taking place during the auction. 
Not one of the TV stories analyzed, however, gave the 
city or auctioneer an opportunity to respond to the videotaped accusations by protesters 
that the bidding had been rigged. 

Who Triggered Senator 
Theater Stories 

Trigger Stories

City department-other 33 

Colleges/universities 2 
Total 35 

 
There were only two accounts from online-only sites, the 691-word story in the 
BaltimoreBrew.com, and a link to a Sun story on examiner.com. Baltimore Brew’s 
auction coverage offered interactive features and some of the voice and attitude familiar 
to regular visitors to the blogosphere: 
 
 Spectators who came to the auction of Baltimore’s Senator Theatre yesterday expecting 
melodrama were not disappointed. They found a plastic vulture waiting for them in the 
lobby of the financially-troubled movie house, a woman in a long red cape sobbing 
outside and another Senator supporter, a blogger known as “AstroGirl,” wryly knocking 
back a late-morning Natty Boh. “Louder!” “We can’t hear you!” “This is rigged!” 
people yelled, during the brief auction. Others yelled at them to be quiet. 
Perhaps the most heart-stopping moment came just as auctioneer Paul Cooper was 
beginning his rapid-fire description of the building when a man in a wheelchair – artist 

                                                 
17 The Baltimore Business Journal is a weekly publication and its edition for the study week contained no 
reference to the Senator Theater. Its website, however, provided the earliest detailed version of the story 
that went beyond the basic facts.  

 28



Dan Keplinger, the subject of the Academy Award-winning documentary “King Gimp” – 
howled his outrage at the proceeding. 

 
And who made news on the Senator theater story? The city drove nearly all of the 
coverage, 94% of the stories during the week. There was not a single story initiated by 
the press as an enterprise story. 

 
Listening Devices on Buses? 

 
Looking for ways to deter crime, the Maryland Transit Administration (MTA) considered 
adding listening devices to the video recorders already installed on its buses.   
 
As a first step, the agency wrote the state Attorney General’s office asking for a legal 
opinion about the idea. The Attorney General’s office posted the MTA request on its 
website. In time, an enterprising blogger saw it and set off a chain of events that led the 
transit agency to suddenly drop the whole thing. 
 
The story provides a case study of the evolving relationship between new and traditional 
media. 

      
Lessons from the coverage 

 
• New media served as an alert but didn’t make any inquiries. The story was 

broken by a new-media outlet, but it didn’t gain traction until being 
relayed by the Sun, which provided a larger audience and follow-up 
reporting.   

 
• More outlets didn’t mean more information. Other than the blog that broke 

the story and the Sun, none of the other 22 media outlets reviewed 
provided any significant new information to this story. 

 
• A lack of updating or crediting was a factor here. Most outlets, especially 

from new media, demonstrated a willingness to copy material from other 
outlets without proper credit and a failure to update material.  

 
Scoop: Maryland Politics Watch breaks the story 

 
On July 10 the MTA wrote the state Attorney General about adding listening devices on 
buses, asking whether recording the conversations of passengers and drivers would run 
afoul of the Maryland law against surreptitious recording. 

  
Within days, the Maryland Attorney General’s office posted the MTA request on its 
website, a method often used to get input from citizens. 18

                                                 
18 In a letter to another agency seeking an opinion from Gansler’s office unrelated to the MTA and its 
buses, a Gansler deputy explained that “It is the policy of this office to accept and consider any information 
and views submitted by interested parties or other members of the public concerning pending opinion 

 29



 
One who saw it was Paul Gordon, a contributor to a weblog called Maryland Politics 
Watch, which was founded in 2006 by a political science professor at American 
University who felt that too much of the coverage of state government in Maryland was 
focused on Baltimore at the expense of the Washington suburb in which he lives. The site 
is now chiefly edited by Adam Pagnucco, a Democratic activist and researcher for a labor 
union who keeps the site updated in his spare time.  
 
On July 17, roughly a month after the Attorney General posted the notice, Gordon posted 
a 474-word item on the site.19 His account contained no indication that he had contacted 
the MTA or other sources for comment or reaction. He did, however, add commentary:  

 
Personally, I find the idea of the state recording people’s conversations on public 
transportation creepy, something I would expect from the old Soviet Union.20

 
The following Monday—three days later—Baltimore Sun transportation writer Michael 
Dresser posted a link to Gordon’s item and the Attorney General’s website on his own 
blog, “Getting There,” which is hosted by baltimoresun.com. Dresser summarized the 
request for public comment and gave credit to Maryland Politics Watch for noticing it. 
 
A few hours later, a third blog, Inside Charm City, spotted Dresser’s item and posted a 
link to both it and Maryland Politics Watch.21  
 
Dresser also took an important reportorial step: he called the state for comment. Within a 
few hours, word came down that the acting director of the Transportation Department, 
which oversees the MTA, had scuttled the idea. She claimed she had not been aware the 
policy was under consideration or that a query had been sent by her agency to the 
Attorney General. Upon learning about it, she had withdrawn the idea for further 
consideration.22  Dresser announced this news with a paragraph on top of his blog 
posting. Then, at 8:39 p.m., he posted a new version of the story on his Sun blog with 
quotes from agency officials, lawmakers, nearby transit agencies, the American Civil 
Liberties Union and others. 
 
Dresser then posted a link to his new story as a comment on Maryland Politics Watch 
saying the site “can share the credit” for the state changing course. The politics blog then 

                                                                                                                                                 
requests.”  Gansler’s spokeswoman, Raquel Guillory, did not respond to a request for the date the MTA 
letter was posted on the site.  
19 Gordon is described on the blog as a former attorney now working at the progressive advocacy 
organization People for the American Way. He is listed as a development writer on that organization’s site.  
20 Maryland Politics Watch has a limited audience. According to the counter on its site, the blog had 19,696 
visitors in July 2009. 
21 Charm City is a nickname for Baltimore. 
22 The query letter to the Attorney General was signed by Paul J. Wiedenfeld, administrator of the 
Maryland Transit Administration. Acting transportation secretary Beverly Swaim-Staley told the Sun “It 
certainly should have been vetted at the department level and it was not. We have not weighed the issues 
we should weigh before making a decision like this.” 

 30

http://maryland-politics.blogspot.com/search/label/Adam%20Pagnucco


posted its own item taking note of Dresser’s story, linking to it and offering a comment 
that might strike some as sounding more like advocacy than reporting: 

 
The Maryland Transit Administration has told the Baltimore Sun that it has pulled back 
its audio surveillance proposal. Sun reporter Michael Dresser credits MPW guest 
blogger Paul Gordon for helping to generate this decision. Thanks, Paul and Mike! 

 
By the time the story finally appeared on the front page of the Baltimore Sun the next 
day, Tuesday, the effort to add listening devices was already dead. Yet it was about to get 
its broadest distribution. 
  
Of the 14 stories captured during the week on the subject, 10 were disseminated on or the 
day after the story appeared in the print edition of the Sun. (The exceptions were the 
Maryland Politics Watch item, two stories from Baltimoresun.com and an item on Inside 
Charm City.23)  
 
In addition, 12 other non-Baltimore websites and blogs reported on the case around the 
country—all of them after it had been reported by Baltimoresun.com.24 The Associated 
Press moved a short version to its clients the day after the Sun’s printed version. Two 
local TV stations posted brief items online. None of these outlets added new information.  
 
The first broadcast reports came Tuesday after the Sun story appeared in print when a 
pair of local radio 
stations, WBAL and 
WCBM, included the 
story in their morning 
news roundups.  
 
Sometimes there was a 
confusing chain of 
reportorial custody to 
these accounts. 
Greatergreaterwashington
.org, a site founded by a 
former Google employee 
that describes itself as 
devoted to “improving 
the vitality” of 
Washington area 
communities, posted a 
                                                 
23 Monday postings for Inside Charm City were retrieved from the internet but not included in our grid of 
stories during the week because of our capture schedule.  
24 Additional websites that carried the story that were not part of the study sample but were discovered 
through internet searches: Inside Tech, Delusionalduck, DailyMe, Boing Boing, BrickHouse Security, 
Treehugger, UTU.org, ACLU of Maryland’s Facebook page, Fark.com, Greatergreaterwashington.org, To 
the People, and Homeland Security Newswire. In addition, the Associated Press moved a five-paragraph 
version of the story on a regional wire at 10:05 a.m. on July 21, crediting the Sun for its information. 

 31



short item at 9:14 a.m. noting the state had backed off on plans to add the listening 
devices. The website credited the news to Inside Charm City, which, in turn, had linked 
its account to the Sun story. 
 
WJZ.com, the local CBS affiliate, posted a 379-word item at 9:21 a.m. that did reflect 
original reporting—interviews with passengers and a local law professor—but no 
significant new details. The story erroneously said the state was still awaiting an opinion 
from the Attorney General on the matter.25   
 
The story also spread through social networks. A link showed up on the FARK.com on 
Tuesday and attracted a large number of comments from users. The ACLU of Maryland 
posted a link to the story on its Facebook page under the heading of “ACLU speaks out 
against proposed MTA surveillance.” 
  
As the day progressed, the story of the aborted idea spread further and further on the 
internet, finding its way to various virtual communities of people with a potential interest 
in the story, from security firms to civil libertarians. 

 
A lack of updating or credit 
 
The rapid spread of the story online illustrated the potential of the internet to disseminate 
local news to people near and far who might have an interest. But some online versions 
weren’t updated consistently, resulting in stories that were days behind the news – 
rendering them inaccurate.  
 
And while some online outlets offered links to the Sun’s story, and a few to the blog that 
broke the story, others appeared to repeat the reporting without credit. 

 
On Monday at 9:07 p.m., for instance, Inside Charm City updated its posting, noting that 
the Sun reporter Dresser had reached a state senator who opposes the idea of bugging 
buses. But it missed the fact, as Dresser had reported, that the idea had already been 
withdrawn by the transit agency. 
 
Delusionalduck.com, which specializes in news from Charles County in Southern 
Maryland, was still referring to Dresser’s original item until Tuesday morning, well after 
the state had backtracked on the initiative. 
   
A website operated by a New York-based security firm, BrickHouse Security, wrote on 
Wednesday that the MTA “may install audio surveillance” on its buses. The item 
borrowed liberally from the Sun’s reporting on Monday and included a link to the paper’s 
story at the bottom. It wasn’t until Thursday that it alerted its readers that the state had 
already dropped consideration of the plan. 

 

                                                 
25 No story was aired on the evening news that night, suggesting the story may have been bumped by other 
news or limited to another newscast, such as the morning show, which was not part of the PEJ sample. 

 32



Another element of much of the blog coverage was a disregard for the convention of 
crediting original reporting. Instead, some represented others work as their own. Boing 
Boing, a self-decribed “group blog” edited in California, for instance, on Monday 
reproduced several paragraphs of Dresser’s earliest posting without any mention of him 
or the Sun. Later that day it updated the story, reproducing without credit more of 
Dresser’s writing, and thanked a reader for pointing out the state had dropped the effort. 
Homeland Security Newswire, a New York-based news site devoted to matters related to 
homeland security, credited Dresser, but its story was often identical to his word for word 
without quotation marks. A libertarian blog, To The People, reproduced part of Dresser’s 
story without any credit. And there were numerous other cases. 

 
In the end, the aborted idea of putting listening devices on buses received widespread 
coverage in a variety of media. But the added coverage added little new information. The 
technology enhanced dissemination but did not add reporting. 
 
One reason may have been the fact that once the Sun reported the story, the state 

withdrew the idea of bugging its buses. 
However, there was still fertile ground for 
follow ups, especially by niche new media 
outlets with a focused interest. A security-
oriented site, for example, might do some 
reporting on whether listening devices were 
in use in other mass transit systems and 

whether they had reduced crime. A political blog might pursue whether the state official 
who came up with the idea suffered any ramifications.  

Who Triggered Listening Devices Stories

Trigger Stories 
State agency or department 11 
Press/media – other news outlet 3 

Total 14 

 
Other than the discovery of the document by the state political blogger and the digging by 
the Sun, none of the other media outlets that carried the story added any significant new 
information at all, our analysis found. 
 
Of the 14 stories captured during our coverage week, nine were online, seven of those on 
websites associated with legacy media outlets such as newspapers and television 
stations.26  
 
A spokeswoman for the MTA said the Sun was the first media organization to call about 
the issue. Three television stations called to request on-camera interviews after the Sun’s 
story appeared in the paper. No other media called the agency on the topic.27  

  
Only three of these 14 stories added significant new information or details to the 
storyline: the original MPW blog item that broke the story and two articles by the Sun. 

                                                 
26 The outlets we captured that reported on the story included several affiliated with the same organization: 
Baltimore Sun/Baltimoresun.com, Washington Post/washingtonpost.com, WBAL radio/WBAL.com. The 
others: WCBM, wjz.com, foxbaltimore.com, Inside Charm City, Maryland Politics Watch, exhibitAnews. 
The analysis that follows is limited to the stories in this sample, details of which can be found in our 
methodology section. 
27 September, 17 2009, interview with Jawauna Greene, MTA spokeswoman.   

 33



Nor did any of the additional news outlets that reported on the story—the ones that fell 
outside our formal sample of local news related outlets. 

 
Then there is the question of who initiated the news. Of the 14 news items that ran during 
the week locally, nearly 80% of them were reporting on the decision by the agency’s 
acting director to scuttle the listening device idea. But all of that flowed from the 
independent blogger who first noticed the letter and the Sun blogger who picked up on it. 
 
Crime Events Raise Concerns About Juvenile Justice 
 
The week of July 19, six different stories involving juvenile justice circulated in the 
Baltimore media. By week’s end, as news organizations looked for overlapping themes, 
the stories formed a loose master narrative about how authorities tried to prevent juvenile 
crime and punish offenders in Maryland. 
 
In the process, at least one crime incident that might have been considered minor and 
received scant attention in another week became the biggest story of the week studied. 
 
Lessons from the coverage 
The six stories demonstrated how media can try to make sense of different news events 
that seemed thematically related and might hint at a more complex narrative. Among the 
lessons: 

• Traditional, news outlets drove coverage of juvenile justice during the week. 
  
• A handful of news organizations did original reporting. Most of the others merely 

echoed their work.   
 

• News outlets outside of the mainstream emerged as only bit players in the 
coverage. They mostly catalogued specific incidents or offered commentary. 

 
• Television and radio news tended toward emotional or personal stories, and they 

played a role in amplifying what would otherwise have been a minor event. 
 

• The press followed the events and newsmakers. Examples of press enterprise were 
few and far between.  

 
Traditional outlets drove the coverage 
 
It all began on Sunday, July 19, when the Baltimore Sun published a long front page 
enterprise story that raised questions about the effectiveness of Maryland’s juvenile 
sentencing and monitoring. The story focused on the case of Lamont Davis, a 17 year-old 
with a long juvenile record who was accused of wounding a 5-year-old girl during a 
gunfight with another teenager in South Baltimore. At the time, Davis was supposedly 
being monitored through a G.P.S. ankle bracelet.  
 

 34



On Monday, the Associated Press published an article about a separate event: a report by 
the Maryland Attorney General’s office about the escape of 14 minors two months earlier 
at a state-run juvenile detention center in western Maryland during which the offenders 
attacked staff and took control of the facility.  
 
On Wednesday, in response to the report, state legislators promised hearings on failures 
at the state Department of Juvenile Services. Perhaps not coincidentally, as the week 
progressed, three alleged Cullen escapees involved in the melee were charged as adults 
for their actions in May.  
 
And against this backdrop, two crimes involving minors got significant coverage during 
the week. On Sunday, July 19, a 19-year old named Brandon Brown allegedly shot and 
killed 16-year-old Jerrod Reed in East Baltimore and wounded another 16-year-old in the 
process.  A day later, police arrested three Baltimore boys ages 7, 8 and 11 for stealing a 
scooter, a wagon and bicycle parts from a neighbor's yard in North Baltimore's Medfield 
community and detained them at the Baltimore City Juvenile Justice Center. This story 
would get the most coverage of all. 
 
Throughout the week, traditional news organizations drove the juvenile crime coverage—
particularly the Sun newspaper and the news operations of local television and radio 
stations.  
 
There were 78 pieces of content in the media on juvenile justice during the week: 55 
traditional news stories, 21 Twitter updates, four stories from the alternative press and 
two blogs entries. Of all these, 68 were produced by traditional news outlets. 28

 
Moreover, every full news story that appeared came from a traditional news organization, 
though not always in the legacy platform: 22 appeared on websites, 12 were broadcast on 
local television, 10 were broadcast on radio and six appeared in print.  
 
 
Only a handful of outlets did original reporting; most simply echoed others work 
 
Two legacy media outlets, the Baltimore Sun and WBAL-TV broke most of the stories 
during the week and largely framed the narratives that were later picked up and 
reproduced by other outlets in the market.  
 
Of the 55 traditional news stories, 16, or 29%, offered new information. But only six 
provided what amounted to significant new developments that would alter a news 
consumer’s understanding. WBAL produced three of the stories that added major 
advancements. The Sun produced two. The other account came from WJZ-TV, the CBS 
affiliate. 
 

                                                 
28 One blog post on the Baltimore Sun website that served as the basis of a print story the next day was 
included in this sample. 

 35



Outlets Breaking Juvenile Justice News 

Story Outlet that Disseminated First Account 

Juvenile sentencing/monitoring The Baltimore Sun 

Cullen Center report The Associated Press¹   

Minors arrested/detained for theft WBAL (Local TV newscast) 

Murder of Jerrod Reed Baltimore Police (via Twitter) ² 

Legislative hearings on Cullen to be held The Baltimore Sun 

Cullen escapees to be tried as adults WBAL (Local TV newscast)/WBAL.com³  
(1) A shortened version of the original Associated Press story appearing on the WBALTV.com was the first 
story produced by a local news source.  (2) The Baltimore Sun disseminated the first full account of the 
shooting. (3) Two separate reports identified three minors who were to be tried as adults.  

More often outlets just paraphrased or repeated earlier reporting done by others.  
The most influential piece was the July 19 Baltimore Sun story by Julie Bykowicz that 
examined the state of juvenile sentencing and monitoring. 
 
After it ran, three local television websites posted a brief from the Associated Press 
summarizing Bykowicz’s story. The three web postings were identical, but two of them, 
on the websites of WMAR and WBAL radio, had added staff bylines along with the AP 
credit line, suggesting that the local outlets had in some way contributed to the report. 
That was not so. The local Fox affiliate website posted the same AP brief, word for word, 
with just the AP credit line.  
 
On Sunday evening, Bykowicz, on her Sun Twitter feed, called attention to the lack of 
attribution by media peers: 
 

You've heard it on TV, radio without attribution. Curious about juvenile justice 
reform? Here is the Baltimore Sun story: http://tr.im/t4KK 6:11 PM Jul 19th from 
web 

 36

http://tr.im/t4KK
http://twitter.com/bykowicz/status/2728214507


A rare example of an outlet doing additional probative reporting was WBAL’s July 21 
story package that looked deeper into the issue of monitoring juvenile offenders. It built 
on the Sun story from July 19, which had touched upon problems with monitoring but 
focused more on juvenile sentencing.  
 
Using the case of 15-year-old Simone Butler who ran away from her home while under 
house arrest, the WBAL report documented failures of the company the state had hired to 
electronically track offenders.  
    
The new media and alternative press were bit players in the juvenile justice narratives  
 
New media played only a minimal role in the juvenile justice narratives that week. 
 
Perhaps the most significant use of new media came not from a news organization but 
from an official source. Late Sunday evening, BaltimorePolice, the department’s official 
Twitter feed, was the first source to break word of Jerrod Reed’s murder: 
 

SHOOTING/HOMICIDE - KENWOOD & MADISON, 16 year old male shot. 
Police investigating10:55 PM Jul 19th from txt 

 
The only local new media outlet to reference juvenile justice during the week was Inside 
Charm City, a Baltimore-based news and information blog, though it did none of its own 
reporting. On its Twitter account it linked to two different stories produced by the 
mainstream media.29   
 
The alternative press in town also had only a limited role in the juvenile justice narrative. 
The July 22 edition of City Paper, Baltimore’s alternative weekly newspaper, detailed the 
killing of Jerrod Reed in its Murder Ink section, a column that lists the previous week’s 
murders. The column, which reads like a police blotter, noted that Reed was the 17th 
teenager murdered in 2009. 
 
Murder Ink reporter Anna Ditkoff told PEJ that she is able to update stories in print only 
as space allows but can post new information online as soon as she gets it. Shortly after 
an arrest was made in the Reed murder, for instance, Ditkoff posted an update on the 
web, reporting that “Brandon Brown, a 19-year-old African-American man, was arrested 
on July 31.” 
 
The independent blog Baltimore Crime also posted the murder, but lagged behind the 
City Paper blotter and offered less information—Reed’s name, age and the location of the 
shooting with an image of the location via Google maps, but no additional details as 
police released more information on August 1. 

                                                 
29 One update provided a link to a July 20 Baltimore Sun story on the murder of Jerrod Reed and the Sun’s 
account of the state’s report on the Cullen Center on the same day.  
 

 37

http://twitter.com/BaltimorePolice/status/2732034233


 
 

CAPTION: Murder Ink’s notice came on July 22 and 
Baltimore Crime did not post it until July 24, five days after 
the shooting.  

 
Another alternative publication, the Baltimore Times, a long-established weekly African-
American newspaper, weighed in on juvenile crime and justice policies with a July 24 
opinion piece on its front page. In it, Gregory Kane, a former Baltimore Sun columnist, 
argued that leniency for juvenile offenders begets more crime, a notion that was repeated 
in the press and echoed in citizen postings on media websites and by callers to talk radio 
during the week. Kane argued against “the wrist-slap” school of punishment:  
 
“For decades, Baltimore and other localities have been using what I call the ‘little dear’ 
approach to juvenile justice. That approach goes like this: don’t punish juvenile 
offenders. REHABILITATE them. After all, they’re just poor, misunderstood little dears 
who need our sympathy, not our punishment. … That approach is now under attack, and 
rightly so. And in a way, we have one of those juvenile miscreants to thank: Lamont 
Davis.”  

 
Kane’s piece, as well as other analyses and opinion in the media throughout the week, 
returned to the theme first advanced in Sun reporter Julie Bykowicz’s Sunday story:  the 
state’s policy of “rehabilitation over punishment,” leads “teens who are lightly sanctioned 
for early offenses” to “graduate to more violent crimes.”  
 
    

 38



TV and radio accounts tended toward emotion and sensation and led to a small story 
becoming a big one 
 
Television and radio—and one news organization in particular—stood out for an intense 
focus on one of the more emotional stories of the week: young boys who committed a 
minor property crime.30   
 

Percent of Juvenile Justice Stories, all media 

Storyline Stories Percentage of stories
Juvenile sentencing/monitoring  9 16.4% 
Lawmakers pledge hearings  5 9.1 
Jerrod Reed murder  7 12.7 
Cullen report 8 14.5 
Cullen escape charges  3 5.4 
Minors arrested/detained   23 41.8 

On Friday, July 17, 
police arrested and 
detained three boys ages 
7, 8 and 11 for stealing a 
scooter, a wagon and 
bicycle parts from a 
neighbor’s yard in North 
Baltimore's Medfield 
community. 
 
By week’s end, that story would account for 42% (23 stories) of all the 55 juvenile justice 
news accounts captured during the week. Nine of those stories aired on radio, eight 
appeared on legacy websites, five on local TV newscasts and one story in print.31  Five 
news outlets covered the story.  
 
This news event accounted for an even greater portion of television and radio coverage 
during the week. On local TV, five of the 12 juvenile justice stories were about the bike 
thefts, and all nine stories on radio were about the event. 
 
WBAL broke the story in their late newscast on July 20, airing an exclusive interview 
with the mother of one of the boys’ mothers. The station then posted the story on its 
website later that night and widely disseminated it on WBAL radio talk programs the 
next morning.  
 
The mothers of two of the boys then granted interviews with the competing local TV 
stations, all of which aired stories in their early evening newscasts on July 21.   
 
The Baltimore Sun followed with a story in the July 22 edition of the paper and a posting 
on Peter Hermann’s crime blog the same day.  
 
In broadcast outlets, the story stretched out for another two days despite few 
developments. Instead, the additional reporting emphasized the parties in conflict with 
reactions from Baltimore Mayor Sheila Dixon, the police department and the parents.      
 
WBAL in particular—with its television, radio and web platforms—made the most of its 
“scoop.” More than half of the stories (13) on the incident were produced by WBAL.  

                                                 
30 The two boys admitted to stealing a wagon, a scooter and bike parts from a neighbor’s yard. 
31 Eight stories about the incident appeared online, four of which were second platform versions. The other 
four reports contained no new information.  

 39



 
Tim Tunison, the assistant news director, told PEJ that Jaime Greeley, mother of Jesse 
Flayhart, the 7-year-old who was handcuffed and taken in by police, contacted the 
newsroom early on July 20. WBAL ran an exclusive story on Jesse and 8-year-old Ayize 
Massey’s run-in with police that night on its 11 p.m. newscast. Greeley and Ayize’s 
mother, Toya Goodson, also appeared on Maryland's Morning News with Dave Durian 
on WBAL radio on the morning of July 21.  
 
Tom Rouse, the guest host of WBAL radio’s Shari Elliker Show, which follows Durian’s 
program, devoted much of the first hour to the incident and took several phone calls from 
listeners, all of whom sided with police.   
 
Looking across all 23 stories, though, only five contained new information that added to 
the initial report by WBAL.  
 
Despite intense attention in the broadcast media, there wasn’t much public debate over 
the police action.  An analysis of comments to stories related to the incident on the 
Baltimore Sun website, callers to the Shari Elliker Show on WBAL and responses to an 
unscientific text poll conducted by WBAL-TV showed overwhelming support for the 
officers’ actions.  
 
 

 40



Methodology 
 
The study, How News Happens, involved several different methodological phases.  All 
aspects of the analysis were performed in house by PEJ staff researchers.  
 
Identifying the Media Universe 
 
The first step was to identify all the local media outlets in the Baltimore, Md. 
metropolitan area. This occurred in the summer of 2009.  
 
To do this, an audit of media outlets covering the area was conducted. To be included in 
the sample, an outlet had to be active and produce or disseminate local public affairs 
news.32   
 
That resulted in a list of more than 60 different news outlets and programs. All sources 
whose content could be captured—obtained in print, saved from a website or recorded 
digitally—were included in the study.33  
 
For outlets with multiple programs or broadcasts, researchers selected appropriate news 
programs, including both traditional news programming as well as talk or interview 
programs. 
 
Specifically, PEJ chose news segments—radio headlines and local TV newscasts—that 
air when most people are getting their news.  
 
For headlines on the radio, that’s the morning rush hour commute.  
 
For local TV news, PEJ captured and analyzed programs of the four Baltimore-area 
network affiliates in the early evening timeslot.34 With the exception of the Fox affiliate 
WBFF—which airs news between 5:30 p.m. and 6 p.m.—the signature newscasts come 
before the network evening news, between 6 p.m. and 6:30 p.m. 
 
In addition to the sample of local TV newscasts, PEJ analyzed two local news and talk 
programs on Maryland Public Television.35   
 
Broad Sample of News Outlets Studied (July 19-25, 2009) 
 
Newspapers (6) 
 
The Baltimore Sun (Frequency Sun.-Sat.; captured every day) 

                                                 
32 Outlets or programs that specialize in sports or arts and entertainment coverage were excluded from the 
study.  
33 Outlets not included in the study were either inactive or could not be captured.  
34 More recent data for 2009 show that late night newscasts had slightly bigger audiences than for early 
evening newscasts.   
35 Direct Connection and State Circle. 

 41



Baltimore City Paper (weekly) 
The Baltimore Times (weekly) 
The Baltimore Afro American (weekly) 
The Towson Times (weekly) 
The Washington Post (Local content in the Baltimore edition; captured every day) 
 
Newspaper Websites (4) 
 
The Baltimore Sun (BaltimoreSun.com; captured twice daily at 9 a.m. and 4 p.m.) 
Baltimore City Paper (CityPaper.com; captured retroactively) 
The Baltimore Afro American (Afro.com; captured retroactively) 
The Washington Post (Baltimore-area content captured twice daily at 9 a.m. and 4 p.m.)36  
 
Niche Print (2) 
 
The Maryland Daily Record (Frequency Mon.-Fri.; captured each weekday) 
The Baltimore Business Journal (weekly) 
 
Niche Print Websites (2) 
 
The Maryland Daily Record (MdDailyRecord.com; captured twice daily at 9 a.m. and 4 
p.m.) 
The Baltimore Business Journal (baltimore.bizjournals.com/Baltimore; captured 
retroactively) 
 
Local TV Evening Newscasts (4) 
 
(Each weekday newscast downloaded from the TV Eyes Media Center) 
WBAL-TV (6 p.m.-6:30 p.m.)  
WBFF-TV (5:30 p.m.-6 p.m.) 
WJZ-TV (6 p.m.-6:30 p.m.) 
WMAR-TV (6 p.m.-6:30 p.m.) 
 
Local TV Websites (4) 
 
ABC2News.com (WMAR ; captured twice daily at 9 a.m. and 4 p.m.) 
FoxBaltimore.com (WBFF; captured twice daily at 9 a.m. and 4 p.m.) 
WBALTV.com (captured twice daily at 9 a.m. and 4 p.m.) 
WJZ.com (captured twice daily at 9 a.m. and 4 p.m.) 
 
Public TV News Programs (2) 
 
Direct Connection (MPT; captured via DVR July 20, 2009)  
State Circle (MPT; captured via DVR July 24, 2009) 
                                                 
36 Stories from this source were analyzed in the study of the six main story threads but were not included in 
the first level of analysis because no new relevant content was produced within the specified time frame. 

 42



 
Radio News Headlines37 (7 a.m. drive time) (2) 
 
WBAL (captured each weekday) 
WCBM (captured each weekday) 
 
Radio Talk Shows (7) 
 
Ron Smith (WBAL) (online stream captured each weekday) 
The Shari Elliker Show (WBAL) (online stream captured each weekday) 
The Tom Marr Show (WCBM) (online stream captured each weekday) 
Maryland Morning with Sheila Kast (WYPR) (podcasts downloaded for program dates 
July 20, 21, 22 and 24)38

Midday with Dan Rodricks (WYPR) (podcasts downloaded for program dates July 20-
23)39

C4 Show (WBAL) (online stream captured each weekday) 
Marc Steiner (WEAA) (online stream captured July 20-23) 
Anthony McCarthy (WEAA) (online stream captured July 24) 
 
Radio Websites (3) 
 
WBAL.com (captured twice daily at 9 a.m. and 4 p.m.) 
WCBM.com (captured once daily at 4 p.m.) 
WYPR.org (captured retroactively) 
 
New Media/Blogs (10) 
 
Baltimore Brew.com (captured retroactively) 
Baltimorecrime.blogspot.com (captured retroactively)40

BMoreNews.com (captured once daily at 4 p.m.) 
Examiner.com/Baltimore (captured once daily at 4 p.m.) 
ExhibitANewsBaltimore.com (captured retroactively) 
InsideCharmCity (captured once daily at 4 p.m.) 
InvestigativeVoice.com (captured retroactively) 
Maryland Politics Watch (captured retroactively) 
Twitter.com/BaltimorePolice (captured retroactively) 
BaltimoreSpectator.blogspot.com (captured retroactively) 
 
Capture and Content Retrieval 
 
Researchers captured and saved all news content from July 19 through July 25, 2009. 

                                                 
37 PEJ could not capture radio news headlines from WYPR due to technical issues.  
38 Due to technical issues, this program was coded from a podcast available on WYPR’s website.  
39 Due to technical issues, this program was coded from a podcast available on WYPR’s website. 
40 A post from this source was referenced in the study of the six main story threads but was not included in 
the first level of analysis because no new relevant content was produced within the specified time frame. 

 43



 
Hard copies were used for all newspapers that were available in print in the Baltimore 
area.  
 
Using automated software, radio programs were captured through online streams of the 
shows. The purpose of this method is to ensure that we have a version of the program in a 
manner that represents the way a typical listener would hear the program with 
commercials and newsbreaks. WYPR could not be captured using this method. PEJ 
coded talk shows from podcasts made available on the station’s website. The station does 
not post digital copies of its daily local headlines.  
 
Local TV newscasts were downloaded and digitally archived from the subscription-based 
online media monitoring database TV Eyes. 
 
All content was then coded by a member of PEJ’s staff who watches or listens to the 
archived version of the program.     
 
The frequency of website captures was determined by how often content was updated and 
how news stories were archived. Websites that updated content frequently throughout the 
day were captured twice daily at 9 a.m. and 4 p.m. Websites that updated less frequently 
but did not archive news stories were captured once a day. Blogs and other sites that 
archived all content were captured retroactively the week of July 27.   
 
First Level of Analysis 
  
An initial content analysis was conducted on all local stories that appeared on July 20, 
July 22 and July 24. For this analysis, basic information about each story was recorded.41 
The main variables included: 
 
Housekeeping Variables 

Story Date 
Source 
Placement 
Print Only Variable: Story Word Count 
Broadcast Only Variables: 
Broadcast Start Time 
Story Start Time  
Story End Time  
Headline 

Main Variables  
 
Geographic Focus (The geographic area to which the topic of the story is relevant in 
relation to the location of the news source) 
                                                 
41 Codes for this study were adapted from the PEJ News Coverage Index.  

 44



Format (Measures the type and origin of stories.  It designates, at a basic level, whether 
the news story is a product of original reporting, or drawn from another news source. It 
delineates stories within the publication or broadcast, while measuring the stories type 
and origin. 
Story Describer (A short description (approximately 5 – 15 words) of the content of 
each story) 
Broad Story Topic (Determines the type of broad topic categories addressed by a story. 
The topic involves the issue/event being covered) 
   
Analysis of Six Main Story Threads  
The third phase of analysis was a close study of six major narratives identified by PEJ. 
For this element of the study, researchers identified all stories on the specified topics 
throughout the week (July 19-25, 2009).42 The secondary analysis included coding to 
derive more information about the origination, enterprise and sourcing of individual 
stories. They include: 
 
Trigger (Designates the action, event or editorial decision that makes this news, thus 
triggering its publication. What was it that caused a story to be published on this 
particular occasion and this particular day?) 
Cited Person(s) (The first five named human sources—no organizations as sources) 
Level of Involvement of Cited Person (specifies the level of involvement of a source with 
a news story) 
Expertise/Position (The expertise/position of the highest level source in a news story) 
Newness (Indicates how much information, if any, has been added to a particular 
storyline) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

                                                 
42 Stories that fell outside of the broader three-day sample were coded for housekeeping and main variables 
as listed above. 

 45


